EDENON – oko v črti 2019

TIP: Art rokcerji literarnega navdiha v nenehnem iskanju popolnosti.

EDENON iz celjskih logov so eden bolje skritih skritih in po krivici neopaženih, da ne napišemo kar zapostavljenih bendov pri nas. Bend, ki je izdal vrsto izvenserijskih albumov in v različnih inkarnacijah deluje že 21 let, vodi Mihael Lajlar, izjemen pevec malce drugačnega sloga in svežega glasu, ki je tudi prefinjen akustični kitarist in že vrsto let uveljavljen pesnik in literat. Leta 2010 se je projektu pridružil še njegov starejši brat Rok, podobno prezrti kitarski velemojster, ki zadnja leta navdušuje tudi v top cover rock zasedbi Cobra Rock Show. Brata sta v mladosti imela sijajno klasično rock zasedbo Horse Control. Se morda spomnite Tivolskega pompa in njihove skladbe Marička, občuteno zadete in v slovenščino prevedene predelave (Budy Guy / kasneje Stevie Ray Vaughan) blues klasika Mary Had A Little Lamb? V EDENON sta še bobnar in tolkalec Urban Krč in basist Jurij Repar. Oba opravljata še dodatne naloge. Prvi je tudi producent njihovega najnovejšega albuma oko v črti, drugi pa je zanj naredil miks in mastering.

Že samo tako postavljena organiziranost daje slutiti, da so merila EDENON v vsakem segmentu ustvarjalnega procesa izjemno visoka. Tisti, ki ste slučajno poslušali njihov sijajni predhodnik, povsem prezrto mojstrovino, ki nosi naslov Strah pred nespečnostjo iz 2016, veste, o čem je govora.

EDENON s svojim najnovejšim albumom ponovno kažejo, da so res nekaj posebnega in razred zase. So art rockerji, ki vseskozi stremijo k popolnosti in nenehno iščejo nove in nove izrazne možnosti. V osnovi izhajajo iz čutnosti devetdesetih, torej iz zadnjega desetletja, ko je glasba še pomenila “vse na svetu”. To je bilo tudi obdobje zadnje velike transformacije rocka in nastanka njegovih novodobnih oblik. Slednje EDENON družijo v prefinjeno in dokaj nevsakdanjo formo. “Na drugi strani” pa razgrinjajo paleto zvokov in prijemov precej starejšega datuma, ki največ dolgujejo klasičnemu rocku. Tako se dostikrat podajo v hipnotično psihedelo, brezkompromisen, zahteven, a nadvse poslušljiv progressive in nenazadnje tudi v barvit akustični (folk) rock. Kontrast med novejšim in starejšim deluje naravnost magično in omamno in še izpostavlja moč literarno zastavljenih besedil (enega je prispeval celo eden naših največjih še živečih pesnikov Boris A. Novak, op.).

Posebnost EDENON je tudi vznemirljivo prepletanje električnega z akustičnim oziroma nenehno iskanje sozvočja med surovo rockersko neposrednostjo in energijo ter bolj osebnim, liričnim in zadržanim (kant)avtoskim pristopom.

Za razliko od zgoraj omenjenega predhodnika, na katerem si je bend privoščil tudi marsikateri izlet v v sanjavo, a zelo konkretno elektronsko zvočnost, je oko v črti precej bolj naraven, a zato nič manj prostran in barvit album. Tokrat EDENON presenetijo tudi z akustično-godalno aranžirano skladbo in eno izvrstno, težko kraut-elektronsko ambientalno miniaturo.

EDENON so eden izmed pri nas precej redkih bendov, ki zvenijo nadvse elegantno. Prav sliši se, da se pri igranju ne “matrajo”, da ne igrajo na cenene trike, oguljene fraze in druge bližnjice. Že samo njihova silna želja po izvedbeni popolnosti daje njihovim skladbam prav posebno dramatičnost. Morda tisto najboljše pa je, da so EDENON navkljub zahtevnosti nadvse poslušljiv in zelo prijeten bend, ki bi moral ganiti poslušalce zelo različnih glasbenih okusov.

Zato še toliko bolj žalosti, da skupina po vseh teh letih in tolikih izjemnih albumih pravzaprav še vedno nima pravega prostora pod našim, kot kaže, še vedno brezobličnim in idejno vse prej kot svobodnim soncem.

Kakorkoli, izšel je poseben, pomemben in v vseh pogledih lep album … tudi na vinilnem LP-ju, kot se za bend takšnega ranga tudi spodobi.
 

Iggy Pop bo 6. septembra izdal nov album
Prvi nastop legendarnih Pomaranča po skoraj desetletju
Kiosk HmHm na:

Like Kiosk HmHm